De eigenwijs

Bestuur

Het bestuur bestaat uit 3 enthousiaste bewoners uit Wormerland/Zaanstreek en bestaat uit een toezichthoudend deel en een uitvoerend bestuurder. Wij delen een passie voor het zich ontwikkelende kind. De belofte van succesvolle, vernieuwende onderwijsconcepten die kinderen nog beter tot hun recht laten komen inspireert ons.

Remco Schmieman

Remco Schmieman

Secretaris

Ik heb in commerciële en non-profit organisaties gewerkt als client- en programma manager. Tevens heb ik ervaring in het bedrijfsleven, culturele instellingen en het onderwijs. Daarbij is (digitale) innovatie altijd de rode draad. Ik woon met mijn vrouw en twee pleegkinderen in Oostknollendam.

Maarten Bouhuijs

Maarten Bouhuijs

Toezichthouder

Ik versterk als penningmeester het toezichthoudend deel van ons bestuur. Ik heb als manager bedrijfsvoering gewerkt voor een grotere scholengroep, waarbij ik verantwoordelijk was voor het strategisch financieel beleid. Tevens heb ik ervaring als toezichthouder van een schoolbestuur. Ik omschrijf mijzelf als non-conformist, heb vier kinderen en woon in Oostknollendam. Ik vol Robert Bosse op in ons bestuur. We bedanken Robert voor al het werk dat hij verzet heeft om De Eigen Wijs van de grond te krijgen.

Leontine de Koning

Leontine de Koning

Voorzitter

Ik ben overtuigd dat de visie en de missie van De Eigen Wijs leidt tot zelfbewuste en autonoom denkende, mooie mensen. Een ontwikkeling waar ik graag mijn steentje aan wil bijdragen. Ik ben woonachtig in de Zaanstreek en heb ruime ervaring op het gebied van leidinggeven en managen van diverse organisaties. Naast een uitgebreide ervaring in het publieke domein ben ik ook thuis in organisaties die met beperkte middelen hoogstaande kwaliteit moeten leveren.

Het bestaan van IKC De Eigen Wijs

IKC De Eigen Wijs bestaat omdat een groep inwoners uit Wormerland zich ging buigen over een hoe een ideale basisschool eruit zou moeten zien. Directe aanleiding was de sluiting van de school in Oostknollendam. Wat we willen is dat kinderen zich gezien weten en dat ze tot ontwikkeling komen, waarbij ze ontdekken waar hun talenten liggen. En ook, hoe je om kan gaan met dingen die je wat minder liggen. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen leren; dan is het nodig dat je ze de omgeving biedt, waarin dat goed kan. Dus stimuleren we op school die nieuwsgierigheid, bijvoorbeeld door het werken in thema’s. En bieden we meerdere manieren van leren aan en hebben we veel aandacht voor allerlei talenten en kun je op meerdere niveaus werken We geven kinderen ruimte, binnen een duidelijke structuur. Een ouder van onze eerste lichting groep 8-kinderen vertelde ons dat haar zoon met zelfvertrouwen is begonnen aan het voortgezet onderwijs en dat juist die aandacht voor wie je bent en wat je in huis hebt, De Eigen Wijs onderscheidt: jouw talent, zoals je bent! Daar doen we het als team voor; elke dag opnieuw.