ons programma

Wat bieden wij?

Stamgroepen en coaches

We werken met stamgroepen. Een stamgroep is een groep kinderen waarvan de sociaal-emotionele ontwikkeling bij elkaar in de buurt ligt. Een stamgroep bestaat bij voorkeur uit ongeveer 25 kinderen. Met de stamgroep beginnen en eindigen zij de schooldag, lunchen ze gezamenlijk, vieren ze hun verjaardag, gaan ze op excursie, etc.

Elke stamgroep heeft zijn eigen stamgroepcoach(es). Dit zijn bevoegde leerkrachten basisonderwijs.

De stamgroepcoach is het eerste aanspreekpunt voor kinderen en hun ouders uit de eigen stamgroep. Met de stamgroepcoach wordt ook het persoonlijk leer-en ontwikkelplan gemaakt. De stamgroepcoach houdt het overzicht van de ontwikkeling uit haar eigen stamgroep.

MijnRapportfolio

Het doel van het portfolio is dat het een overzicht geeft van de ontwikkeling van het kind op verschillende ontwikkelingsgebieden en vakgebieden. Daarnaast is het doel dat het kind eigenaarschap ervaart over zijn eigen leren. Vanuit de overheid zijn voor alle vakken kerndoelen vastgesteld. Deze geven aan wat de kinderen aan het eind van de basisschool moeten beheersen. Deze kerndoelen zijn vertaald in leerlijnen.

We hebben onze leerlijnen gebaseerd op het boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’ van ‘NieuwLeren’. Het onderwijs op IKC De Eigen Wijs is erop gericht dat alle kinderen de kerndoelen behalen. De manier waarop onze kinderen hieraan werken wordt bepaald door de coaches aan de hand van de onderwijsbehoeften van het kind. We kijken naar de individuele ontwikkeling en de vooruitgang. Ons startpunt is datgene wat het kind kan en niet datgene wat het kind niet kan.

Kinderen zijn gemotiveerd om te leren, omdat het startpunt hun eigen kennis is. De coach geeft het kind feedback en stelt, samen met het kind, vast welke vooruitgang hij of zij geboekt heeft. Het kind geeft ook zelf aan of het vindt dat het goed vooruitgaat. In het portfolio worden tussentijdse toets resultaten, documenten, filmpjes of werkjes geplaatst voor een behaald doel of waar een kind trots op is.

Methodes & Leermiddelen

 

 

  • Gelukskoffer: Met verschillende thema’s werken kinderen aan hun persoonlijke ontwikkeling en de eigen invloed op geluk. Dit resulteert in een positiever zelfbeeld en een verbeterde sociale omgang; alle groepen.
  • 123Zing: een digitale muziekmethode met bijbehorende instrumenten, ter ondersteuning van het muziekonderwijs; alle groepen (vanaf 2019 in gebruik ter aanvulling).

      

  • IPC (International Primary Curriculum): zeer uitgebreid programma waarmee we in thema’s werken in alle groepen. IPC omvat aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, ICT, kunstzinnige vorming, muziek, bewegingsonderwijs en internationaal begrip. Ook komen onderdelen van taal, waaronder begrijpend lezen, aan bod.
    Naast de vakinhoudelijke doelen, komen de persoonlijke doelen aan bod binnen IPC (onderzoek, veerkracht, ethiek, communicatie, zorgzaamheid, samenwerking, respect en aanpassingsvermogen).

Ook nog

Verschillende materialen

Een eigen moestuin, levensgrote toetsenborden, springrekenmatten, een kunstattelier, wiebelkrukken en stawerkplekken. Dit is een greep uit de verschillende faciliteiten en materialen die wij inzetten voor handelend werken en bewegend leren.

Portfoliodoelen

We onderscheiden drie soorten portfoliodoelen:
• Doelen vanuit het kind zelf: het kind heeft zelf bepaald wat hij wil gaan leren en hoe hij dat gaat aanpakken. Natuurlijk ondersteunt de stamgroepcoach bij het maken van deze doelen.

• Doelen die gesteld zijn door de stamgroepcoach, specifiek voor dit kind: school/stamgroepcoach bepaalt het doel; het kind bepaalt samen met de stamgroepcoach de manier waarop er aan dit doel gewerkt wordt.

• Doelen die gesteld zijn voor de hele groep door de stamgroepcoach: alle kinderen uit de stamgroep, of van hetzelfde leerjaar, hebben dezelfde doelen. Op welke manier aan deze doelen gewerkt wordt, bepalen kinderen samen met de stamgroepcoach. U kunt deze verschillende doelen komend schooljaar terugvinden in het portfolio van uw kind.